امکان معرفت به خدای نامتناهی از دیدگاه توماس آکویناس و ملاصدرا
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یاسوج - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده الهام قبادزاده
- استاد راهنما علی حسینی علیرضا فاضلی دامغانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده دغدغه ی خداجویی و خداطلبی در ذات بشر بوده و هست، و از مهم ترین و اساسی ترین محورهای معرفتی انسان تأمّل در باب خداست. با توجّه به این که خداوند اساس و بنیاد شناخت عقلانی ماست، الهیون بر آنند تا درصدد اثبات خدا، شناخت خدا، اسماء و صفات و ویژگی های خداوند برآیند. از این رو از میان مباحث خداشناسی، براهین اثبات وجود خدا از اهمیّت ویژه ای برخوردار است و اساس سخن گفتن از خدا را تشکیل می دهد. الهیات دانان براساس مبانی و نظام فکری خود می کوشند براهین متقنی، بر اثبات وجود خدا اقامه کنند. فیلسوفانی چون؛ توماس آکویناس فیلسوف برجسته قرون وسطی و ملاصدرا بنیانگذار حکمت متعالیه بر این باورند، که تصور خدا یا امر ایزدی، در فکر مردمان دیندار، قطع نظر از فرهنگی که بدان تعلّق دارند، حضور دارد و آدمیان، وجود خدا را تقریباً به صرافت طبع تصدیق می کنند. هر چند ملاصدرا و توماس آکویناس وجود خدا را امری فطری می دانند، امّا باز هم به اقامه برهان بر وجود خدا می پردازند. خدا تصوری انتزاعی یا یک مبدأ دور از وجود نیست که هیچ اهمیّتی در زندگی انسان نداشته باشد، و انسان فقط درباره اش نظریه پردازی کند. بر عکس، خدا سرچشمه ی وجود، حقیقت و خیر است و خدا از خود ما به ما نزدیکتر است. هیچ انسانی به هیچ نحو رستگار نمی شود، مگر اینکه هدف نهایی خود را که خداست، بشناسد. فلسفه ی توماس آکویناس، همواره در راستای تسهیل شناخت انسان از خداست. توماس با اینکه خدا را نامتناهی می داند، او تعالی را شناختنی می داند، و خدا را در عین نامتناهی بودن در آخرت دیدنی می داند که به نظر می رسد اینجا مرتکب تناقض شده است. ملاصدرا با تکیه بر مبانی خود، برهان امکان و وجوب توماس را غنا می بخشد و با اقامه ی برهان صدیقین از وجود بر وجوب شاهد می آورد و برای اثبات وجود خدا راه دیگری را که در آن راه، انسان بتواند از روی ذات خدا به ذات خدا پی ببرد، را مطرح می سازد. چرا که ظاهرترین اشیای طبیعت، وجود مطلق است از آن جهت که وجود مطلق است، و آن نفس حقیقت واجب الوجود است و هیچ چیز جز حقّ اول، نفس حقیقت وجود نیست. به نظر صدرالمتألهین هر یک از ممکنات به قدر وعاء وجودی خود از شناخت حق تبارک و تعالی بهره مند است و والاترین مبدأها و بالاترین بالاها- یعنی خدای بزرگ- اثبات می شود. این رساله درصدد است که زوایای پنهان امکان معرفت به خدای نامتناهی را از دیدگاه این دو فیلسوف تبیین نماید. واژگان کلیدی: خدا، نامتناهی بودن، معرفت، توماس آکویناس، ملاصدرا
منابع مشابه
تحلیل صفات الاهی از دیدگاه صدرا و توماس آکویناس
توحید خداوند متعال و تحلیل اسما و صفات الاهی همواره مورد توجه متکلمان، فیلسوفان و عرفا بوده است و با توجه به اینکه از سویی، اسماء و صفاتی گوناگون به خداوند متعال اسناد یافته و از دیگر سو، بر وحدت و بساطتش تأکید شده است، این سؤالات مطرح میشود که آیا کثرت اسما و صفات الاهی یک کثرت واقعی است؟ و در فرض واقعی بودن کثرت، آیا اسناد آنها به خداوند متعال یک اسناد حقیقی است؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ،...
متن کاملبررسی تطبیقی و ارزیابی برهان صدیقین ملاصدرا و برهان امکان و وجوب ابن سینا و توماس آکویناس
برهان امکان و وجوب را نخستین بار ابن سینا تقریر کرده و آن را برهان صدیقین نامیده است. توماس آکویناس نیز تحت تأثیر حکمای اسلامی تقریری از این برهان ارائه داده و آن را سومین راه خداشناسی خود قرار داده است. ملاصدرا پس از تقریر برهان امکان سینوی و وارد کردن انتقاداتی برآن، با تکیه بر مبانی اصیل حکمت متعالیه، تقریری تازه از برهان صدیقین طرح ریزی کرده و آن را طریقة انبیاء، عرفا و حکمای الهی دانسته اس...
متن کاملدیدگاه ابن رشد درباره نقش عقل در فهم دین و تأثیر این دیدگاه بر توماس آکویناس
ابوالولید محمدبن احمدبن رشد معروف به ابنرشد یکی از معروف ترین مفسران آثار ارسطو در اندلس قرون وسطی می باشد. وی بر خلاف برخی اندیشمندان مسلمان که خردورزی در متون دینی را نادرست میدانستند، به دلایلی از آیات و روایات توجه می دهد که نه تنها خردورزی در متون دینی نادرست نیست بلکه از نگاه دین ضروری است. از سویی دیگر، توماس آکویناس در حوزه مسیحیت با ارائه ی مبانی مختلف، به خردورزی در متون دینی ...
متن کاملجسم، روح و نفس از دیدگاه امام محمد غزالی و توماس آکویناس
انسانشناسی یکی از مهمترین مباحث در مکاتب فلسفی ـ تربیتی است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی وجوه تفاوت و همانندی جسم و روح و نفس از دیدگاه غزالی و آکویناس است. روش پژوهش، تجزیه و تحلیل نظری ـ مروری و کتابخانهای بوده است. این دو اندیشور دارای وجوه تفاوت و همانندی در زمینهی جسم و روح و نفسند که وجوه همانندی بیش از وجوه تفاوت بوده است. از نظر هر دو، وجود انسان صرفاً مادی نبوده و ترکیبی از جسم و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یاسوج - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023